Bovenbouw (klas 4 t/m 5) Oefeningen Onderbouw (klas 1 t/m 3)

Opdracht: jezelf voorstellen

Heb jij je al eens moeten voorstellen in het Duits? En gaat dit altijd op dezelfde manier?

Hallo, mein Name ist Jesse, ich bin 14 Jahre alt. Ich wohne in Utrecht und spiele Fußball.

Verder helemaal niets mis mee hoor, maar wil je jezelf een keer op een originele manier voorstellen of ben je docent en wil je de leerlingen eens op een andere manier kennis laten maken met elkaar en met jou? Dan heb ik hier een leuke opdracht!
Ik doe zelf mee als voorbeeld.

Wat heb je nodig?
Pen en papier, een woordenboek / een telefoon.

Wat ga je doen?
1. Schrijf de letters van je voornaam onder elkaar op een blaadje.

Voorbeeld:
t
i
f
f
a
n
y

2. Zoek bij iedere letter een karaktereigenschap (in het Duits uiteraard) die bij jou past. Deze kun je bijvoorbeeld hier vinden, maar je mag natuurlijk ook woorden gebruiken die je zelf kent, woorden uit je boek of zelf online op zoek gaan. Begrijp je een woord niet? Op deze site kun je snel en makkelijk de vertaling vinden.

Aanvulling: wanneer je écht geen karaktereigenschap (bij jou passend) met een bepaalde letter kunt vinden, kun je ook andere woorden gebruiken die jou omschrijven. Denk aan hobby’s, landen, films, muziek, etc.

Voorbeeld:
tierlieb
interessiert
friedliebend
freundlich
albern
nervig
youtube-Unterricht

3. Stel jezelf nu voor in het Duits en gebruik hierbij de karaktereigenschappen van stap 2.

Voorbeeld:

Mein Name ist Tiffany. Ich bin tierlieb – habe selber immer Haustiere gehabt und im Moment eine kleine Katze.
Ich bin Lehrerin und interessiere mich für meine Schüler, ich möchte sie gut kennenlernen.
Streit finde ich schrecklich, ich bin eine sehr friedliebende Person.
Ich bin meistens freundlich, auf jeden Fall wenn Leute auch freundlich zu mir sind. Das finde ich sehr wichtig.
Manchmal kann ich sehr albern sein, dann mache ich dumme Witze und versuche lustig zu sein.
Wenn ich etwas sehr gerne machen möchte oder haben will, kann ich auch richtig nervig sein.
Seit April 2021 bin ich Mevrouw Duits und mache meinen Unterricht teilweise online und stelle ihn öffentlich zur Verfügung.

Wat leer ik van deze opdracht?
Ten eerste ga ik ervan uit dat je bij het zelf bedenken van passende eigenschappen in het Duits de betreffende woordenschat leert. Daarnaast luister je naar je klasgenoten en leer je ook hier nieuwe Duitse woorden. Je bent ook weer bezig met grammatica en moet weer goed nadenken over het juiste gebruik van de naamvallen en het vervoegen van bijvoorbeeld werkwoorden. En tot slot: je leert je klasgenoten weer eens op een andere manier kennen!

Feedback
Heb je deze opdracht gedaan (met je leerlingen) en wil je mij laten weten hoe het is gegaan en wat je ervan vond? Heb je misschien aanvullingen of ideeën? Leuk! Laat het mij weten!

Over auteur

• Tiffany Roggenthien
• 32 jaar
• Native-speaker
° Duits docente sinds 2012 op het voortgezet onderwijs vmbo/havo/vwo zowel onder- als bovenbouw

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.