Bovenbouw (klas 4 t/m 5) Examenjaar Onderbouw (klas 1 t/m 3) Vaardigheden

Spreekvaardigheid – presentatie

Oh nee, je moet een presentatie houden.. en dan ook nog in het Duits. Hoe ga je dat doen? Ik geef je een paar tips, zodat jouw presentatie enorm gaat meevallen!
Helemaal onderaan vind je ook een filmpje waarin ik een voorbeeld-presentatie over sushi geef met wat tips erin verwerkt en een voorbeeld-PowerPoint. Succes!!

Voorbereiding
Een goede voorbereiding is echt wel belangrijk wanneer je zelfverzekerd een presentatie in een vreemde taal gaat geven. Bedenk vooral een onderwerp dat jij interessant vindt! Je moet er immers informatie over zoeken en er enthousiast over moeten kunnen praten.
Schrijf het onderwerp op en bedenk hier deelonderwerpen bij. Zo maak je alvast een indeling van je presentatie. In mijn voorbeeld-presentatie gaat het over sushi. Mijn “brainstorm” ziet er dan als volgt uit:

  • Sushi
  • Hoe is het ontstaan?
  • Hoe wordt het gemaakt?
  • Verschillende soorten
  • Sushi in Japan VS in Nederland (is er een verschil?)

Houding
Het kan best eng zijn, voor de klas staan – maar tijdens een presentatie is dat wel belangrijk. Zoek een plek waar je goed zichtbaar bent voor iedereen. Ga niet direct vóór het bord staan en niet ergens in een hoekje.
Let op je voeten en je benen: probeer niet steeds van je ene been naar je andere te leunen en andersom. Dat is afleidend. Probeer ook beide voeten recht op de grond te houden – klinkt gek, maar wel belangrijk.
Je handen houd je naast je en kun je gebruiken voor non-verbaal taalgebruik. Sla je armen niet over elkaar heen en steek je handen niet in je zakken. Vind je dit lastig? Dan kun je een pen / stift vasthouden.

Volume en stemgebruik
Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch gaat het wel eens mis. Zorg ervoor dat je goed te verstaan bent, ook voor de mensen die achterin het klaslokaal zitten. Probeer je volume goed vast te houden, ook wanneer je even niet meer zeker weet of het wel klopt wat je wilt zeggen. Het ‘wegmoffelen’ van zinnen of woorden doormiddel van zachtjes te brabbelen is een no-go. Dan kun je beter zeggen: “Ich weiß gerade nicht mehr so gut was ich sagen wollte.” of “Ich muss kurz nachdenken.”

Pakkende inleiding
In plaats van het eeuwenoude begin “mijn presentatie gaat over”, kun je ook een keer iets anders proberen. In mijn voorbeeld-presentatie laat ik zien hoe je dit kunt doen. Ga op zoek naar een leuk weetje over je onderwerp en begin hier bijvoorbeeld eens mee, of vraag het publiek wat zij al over je onderwerp weten. Zo begin je meteen met een voorsprong, je springt er namelijk uit.

Het einde
Ook hier geldt – probeer niet “dit was mijn presentatie, zijn er nog vragen?” als laatste zin te gebruiken. Dat wordt té vaak gebruikt. Rondt bijvoorbeeld af door terug te komen op je weetje van de inleiding – zoals ik in mijn voorbeeld-presentatie heb gedaan: “Zum Schluss möchte ich die Frage beantworten die ich ganz am Anfang gestellt habe.” Heb je geen vraag aan het begin gesteld? Bedenk dan een ander leuk einde, bijvoorbeeld een citaat over jouw onderwerp of je stelt je publiek een vraag. Een voorbeeld uit mijn sushi-presentatie zou kunnen zijn: “Und welcher Sushi schmeckt euch am besten?”. Een andere optie is een soort quiz over jouw onderwerp af te nemen bij je publiek, zo maak je het interactief. Er zijn 100 andere manieren te bedenken dan de standaardformule – dat lukt jou wel!
Geef uiteindelijk je publiek nog wel de kans om vragen te stellen natuurlijk. Dit kun je ook op een wat leukere manier doen, bijvoorbeeld: “Wer möchte noch mehr über Sushi wissen?” of “Gibt es noch Info die ich nicht erzählt habe, aber die ihr gerne noch hören möchtet?”

Niet Nederlands praten!
Het gebeurt iedereen wel eens, je weet even niet meer wat je wilde zeggen of je klikt bijvoorbeeld per ongeluk te vroeg op de volgende dia. Blijf rustig en ga vooral niet Nederlands praten. Hieronder heb ik wat zinnetjes voor jou die jij van te voren kunt kiezen en leren, zodat je in ieder geval alvast een ‘redding’ hebt voor zo’n situatie.

Entschuldigung, ich weiß nicht mehr was ich sagen wollte.
Excuses, ik weet even niet meer wat ik wilde zeggen.

Ich muss mal schnell gucken was ich jetzt sagen wollte.
Ik moet even snel kijken wat ik nu wilde zeggen.

Es tut mir Leid, ich habe vergessen was ich sagen wollte.
Het spijt me, ik ben vergeten wat ik wilde zeggen.

Einen Moment, ich gucke schnell was ich sage wollte.
Momentje, ik kijk snel wat ik wilde zeggen.

YouTube voorbeeld en uitleg
In onderstaande video geef ik voorbeelden en uitleg over bovenstaande informatie. Laat je mij weten wat je van deze uitleg vond?

PowerPoint
Wanneer je gebruik maakt van een PowerPoint of een soortgelijk programma om jouw verhaal te ondersteunen, moet je op bepaalde dingen letten. Jij staat immers in de spotlight, niet je PowerPoint! Wat ik daarmee wil zeggen? Doe rustig met effecten, kleurtjes en plaatjes. Het is bedoeld als ondersteuning van jouw verhaal en mag de show niet stelen. Hieronder een paar belangrijke regels wat betreft PowerPoint of andere ondersteunende programma’s.
Onder te tips kun je de voorbeeld PowerPoint over sushi downloaden.

  • Kies een lay-out die bij jouw thema past (voorbeeld sushi: klassiek)
  • Kies een rustige achtergrond, geen felle kleuren en zeker niet teveel kleuren
  • Gebruik per sheet max. 2 afbeeldingen
  • Schrijf geen (delen van of hele) zinnen, alléén steekwoorden
  • Vermijd opsommingen (en ga deze vooral niet oplezen – klinkt hard, maar daar zit niemand op te wachten)
  • Doe voorzichtig met jaartallen, noem alleen de belangrijkste (deze zijn vaak lastig uit te spreken)
  • Geen gekke of afleidende effecten
  • Heb je een filmpje? Leidt deze eerst in: waarom laat je dit filmpje zien / wat wil je hiermee duidelijk maken? Na afloop van het filmpje geef je een korte samenvatting / je mening over de inhoud. Sla dit niet zomaar over, dan ontbreekt de samenhang

Allerbelangrijkste tip
Ten slotte nogmaals: het is jouw presentatie. Kies daarom ook écht iets wat jij leuk vindt! Dan kun je veel enthousiaster vertellen en maak je het voor jezelf ook een stuk interessanter dan wanneer je allemaal informatie moet opzoeken over een onderwerp dat jou helemaal niet ligt.

Persoonlijke beoordeling en feedback
Heb je behoefte aan persoonlijke ondersteuning bij het maken van je presentatie van Duits? Dan kan! Klik hier en lees hoe het werkt.

Over auteur

• Tiffany Roggenthien
• 32 jaar
• Native-speaker
° Duits docente sinds 2012 op het voortgezet onderwijs vmbo/havo/vwo zowel onder- als bovenbouw

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.