Examenjaar Examentraining

Vraagsoort: beweringen (juist/onjuist)

Stappenplan aanpak examenvragen beweringen
1. Lees de eerste twee beweringen en markeer waar je op moet letten tijdens het lezen van het tekstdeel.
2. Lees het betreffende stuk tekst en markeer hier de overeenkomstige info uit de beweringen. Nu kom je er ook achter of de beweringen op chronologische volgorde staan.
3. Zodra je weet of de eerste twee beweringen juist/onjuist zijn, ga je verder. Steeds per twee beweringen.

Waarom maar twee beweringen per keer?
Er staan meestal best veel beweringen in zo’n vraag – het is onmogelijk om alle nodige info per bewering te onthouden, terwijl je een (Duitse) tekst aan het lezen bent. Het van te voren lezen van alle beweringen kan verwarrend zijn en is bovendien dus ook écht tijdverspilling.

Chronologisch of niet?
Als je na de eerste twee beweringen erachter komt dat ze niet op chronologische volgorde in de tekst staan, verandert er weinig aan je aanpak. Dit maakt het niet extra moeilijk bijvoorbeeld, wel wat irritanter natuurlijk. Je blijft per twee beweringen markeren en gericht op zoek naar de info die je moet hebben.

Samen oefenen?
Maak soortgelijke vragen – je vindt ze in ieder examen Duits op examenblad en gebruik hierbij de aanpak die ik hierboven in de video heb uitgelegd. Heb je nog vragen of kom je ergens niet helemaal uit? Neem gerust contact met mij op.

Examentraining Duits?
Heb je interesse in examentraining Duits? Dit kan individueel of in groepsverband. Meer info vind je hier!

Over auteur

• Tiffany Roggenthien
• 32 jaar
• Native-speaker
° Duits docente sinds 2012 op het voortgezet onderwijs vmbo/havo/vwo zowel onder- als bovenbouw

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.