Bovenbouw (klas 4 t/m 5) Examenjaar Vaardigheden

Mondeling Duits voorbereiden

Heb jij binnenkort je mondeling Duits en moet je je nog voorbereiden? Dan ben je hier op de juiste plek. Op deze pagina vind je alle info over mondeling Duits voorbereiden.

Wil je liever 1 op 1 je mondeling Duits voorbereiden? Stuur mij gerust een berichtje!

Beoordeling mondeling Duits
Het mondeling Duits wordt over het algemeen overal op dezelfde manier beoordeeld. Je krijgt punten voor verschillende onderdelen:

  • uitspraak
  • woordenschat
  • inhoud
  • interactie (gesprek)
  • creativiteit/originaliteit (presentatie)
  • grammatica/zinsopbouw

Het aantal punten per onderdeel verschilt per school. Meestal krijg je voor woordenschat en inhoud de meeste punten en telt grammatica niet zo zwaar bij spreekvaardigheid.

Een gesprek voorbereiden
Een Duits gesprek voorbereiden is lastiger dan een presentatie, omdat je natuurlijk niet weet welke vragen je docent zal stellen. Maar het is zeker niet onmogelijk! Je weet van tevoren welke onderdelen in het gesprek aan bod zullen komen, richt je daarop en bereid dat voor. Meestal moet je jezelf voorstellen. Kijk onderaan het bericht in de link voor standaardzinnen om jezelf uitgebreid voor te stellen in het Duits.
Hieronder zie je een voorbeeld van een korte introductie van jezelf in het Duits.

Een handig trucje
Wanneer je belangrijke informatie weg laat, kun je erop rekenen dat je docent hier naar zal vragen. Je vertelt bij het voorstellen bijvoorbeeld alles behalve wat je wilt gaan doen nadat je je diploma hebt gehaald. Dit bereid uiteraard wél gewoon voor en zo heb je al een antwoord op een vraag van je docent ‘in the pocket’.

Binnenkort upload ik hier een voorbeeld van een bespreking van een Duitstalig artikel. Deze opdracht wordt tijdens mondeling Duits ook vaak gebruikt door docenten.

Uitspraak
Wil je zo Duits mogelijk klinken tijdens de mondeling Duits? Dan moet je ervoor zorgen dat je de Duitse klanken goed uitspreekt. In de volgende link kun je je uitspraak oefenen met behulp van een aantal Duitse klanken die ik heb ingesproken.
Probeer écht even alle schaamte op zij te zetten en álles in het Duits uit te spreken. Ga helemaal in je Duitse rol zitten en overtuig je docent meteen in de eerste 10 seconden. Zo maak je direct indruk en zorg je voor een leuke sfeer. Check dit filmpje hieronder hoe je dat bijvoorbeeld kunt doen.

Een stapje verder? Transformeer jezelf tot ultieme Duitser en voeg nog een “der” of “die” toe aan jouw naam🥨🍻

• Ich bin der Stefan und ich wohne in Arnheim.
• Ich bin die Sarah und ich wohne in Utrecht.

Een presentatie voorbereiden
Voor de klas staan en in een vreemde taal spreken kan best eng zijn. Onthoud: je klasgenoten zijn over het algemeen druk met hun eigen dingen en zullen niet aandachtig naar je luisteren. Dat scheelt. Een presentatie in het Duits kun je goed voorbereiden. Zorg ervoor dat je een goede PowerPoint hebt voorbereid, die jou tijdens je presentatie begeleidt. In onderstaand filmpje vind je een heleboel goede tips voor het geven van een presentatie in het Duits.

Een onderwerp kiezen voor je presentatie Duits
Probeer iets te bedenken wat je zelf interessant en leuk vindt en ga niet voor een voor de hand liggend onderwerp. Dat maakt het veel boeiender om naar te luisteren en is bovendien ook veel leuker voor jezelf, omdat je dan bezig bent met een onderwerp waar je zelf gelukkig van wordt.

Onderwerpen die 10000x worden gekozen door leerlingen en zo langzamerhand beginnen te vervelen zijn: Champions League incl. Duitse voetbalclubs, de Berlijnse muur, het Oktoberfest en wintersport.

Zoals ik hierboven al heb geschreven: probeer iets te kiezen wat jou interesseert! De leukste presentaties zijn altijd die, die je nog nooit eerder hebt gezien. Denk bijvoorbeeld aan een bijzondere reis die je hebt gemaakt, een sprookje en de oorsprong daarvan, een bedrijf/merk, noem het maar op. Je zou ook de resultaten van je profielwerkstuk in het Duits kunnen presenteren.

Vermijd veelgemaakte fouten
Zorg er in ieder geval voor dat je het onderwerp van je presentatie goed kunt uitspreken in het Duits en dat je dat woord ook goed weet. Niets is pijnlijker dan je presentatie inleiden met het verkeerde woord voor je onderwerp.

Wat je sowieso nooit moet doen tijdens een presentatie, voor welk vak dan ook, is een PowerPoint maken die de show steelt. Dat wil zeggen: te veel tekst en/of plaatjes, effecten en geluiden. Zorg ervoor dat je PowerPoint jou begeleidt tijdens je mondeling Duits. Dat wil zeggen: een mooie, rustige lay-out, 1 a 2 plaatjes per sheet en alléén steekwoorden – géén zinnen.

Zorg ervoor dat je je PowerPoint meeneemt op USB. Eigenwijze leerlingen die hun PowerPoint naar zichzelf mailen, worden te vaak gestraft met zenuwen waardoor ze ineens het wachtwoord van hun mailbox vergeten. Klinkt gek? Nee hoor, ik heb dit minstens 10x meegemaakt. Uiteindelijk moet je dan je presentatie houden zonder PowerPoint en dat vergeef je jezelf nooit meer.

Vraag of je steekwoorden mag gebruiken en zet deze op papier. Het blaadje met steekwoorden kun je beter niet vasthouden, maar op een tafel voor je neerleggen. Door de zenuwen kunnen je handen wat trillen en raak je afgeleid door het bibberende blaadje in je handen.

En dan nog zo iets: een filmpje in je presentatie Duits. Leuk natuurlijk, omdat je dan zelf even niet hoeft te praten. Let alsjeblieft op: leid je filmpje in! De meeste leerlingen stoppen ineens met praten, zetten een filmpje op, gaan ernaast staan en wachten tot het filmpje klaar is en gaan daarna meteen door met hun presentatie. Doe dit alsjeblief niet. Vertel kort iets over het feit dat je een filmpje hebt gevonden, waar dit filmpje over gaat en vooral waarom je dit filmpje wilt laten zien.

  • Ich habe ein Video gefunden, in dem man … sieht.
  • In diesem Video wird … gezeigt.
  • Dieses Video finde ich sehr interessant, weil man sieht wie …
  • Ich möchte euch ein Video zeigen, in dem … erklärt wird.

Hoe begin je een presentatie in het Duits?
Je wilt een pakkend begin en niet de standaard formule “mijn presentatie gaat over..”?
Heel goed, dat moet je zeker doen!

Doe eens iets anders en begin je presentatie met een vraag of een ‘leuk weetje‘: “Wer von euch wusste, dass der Name Adidas eine Zusammensetzung vom Namen des Gründers Adolf Dassler ist?” “und dass sein Bruder, Rudolf Dassler Puma gegründet hat?” [Wie van jullie wist, dat de naam Adidas een samenstelling van de naam van de oprichter Adolf Dassler is? En dat zijn broer, Rudolf Dassler Puma heeft opgericht?]

Of begin je presentatie met een pakkend inleidend verhaal: “Es war im Jahr 1954 als Deutschland gegen Ungarn in der Fußballweltmeisterschaft im Finale spielte. Das deutsche Volk brauchte nach dem Krieg das Zusammenhörigkeitsgefühl, die Euphorie. Doch Ungarn führte in der ersten Hälfte 2-0. Es fing an zu regnen und die Deutschen hatten etwas, das die Welt noch nicht kannte. Adolf Dassler und seine geniale Erfindung. Wer weiß was es sein könnte? Was hat die deutsche Mannschaft in 1954 gerettet und zum Sieg geführt?” [Het was het jaar 1954 toen Duitsland tegen Hongarije in het wereldkampioenschap voetbal in de finale speelde. Het Duitse volk had na de oorlog het saamhorigheidsgevoel en de euforie hard nodig. Maar Hongarije stond na de eerste helft 2-0 voor. Het begon te regenen en de Duitsers hadden iets, dat de wereld nog nooit had gezien. Adolf Dassler en zijn geniale uitvinding. Wie weet wat dit zou kunnen zijn? Wat heeft het Duitse elftal in 1954 gered en naar de overwinning geleid?”

Na afloop van je pakkende inleiding, kun je je presentatie écht beginnen met:

  • Heute erzähle ich euch etwas über …
  • Es freut mich euch heute etwas über … zu erzählen.

Na je inleidende zin, is het goed om je publiek te vertellen wat de inhoud van je presentatie is. Je presenteert nu je “inhoudsopgave”:

  • Ich fange an mit …
  • Zuerst erzähle ich über …
  • Danach werde ich erklären wie …
  • Dann folgen Informationen über …
  • Danach ist es wichtig, dass wir uns die … ansehen.
  • Zuletzt schauen wir uns die … an
  • Zum Schluss reden wir über …

Bij een presentatie mag je publiek meestal vragen stellen. Maak meteen duidelijk wanneer je dit het liefst hebt:

  • Wenn ihr Fragen habt, stellt sie bitte.
  • Falls ihr etwas fragen möchtet, macht das bitte am Ende.

Hoe sluit je een presentatie af in het Duits?
De afronding is minstens net zo belangrijk als de inleiding. Zeg alsjeblief niet “Das war’s” of “Ende” en ga dan meteen zitten. Het ergste is nog wel wanneer leerlingen aan het einde van hun presentatie Duits in het Nederlands zeggen “Dat was het” en dan snel weer naar hun veilige stoel vluchten. Het mooiste is natuurlijk, wanneer je je presentatie Duits nét zo mooi eindigt als dat je hem bent begonnen:

Je zou bijvoorbeeld weer kunnen eindigen met een vraag aan je publiek: “Jetzt bin ich gespannt. Was hat euch am meisten interessiert?” of “Kann sich jemand vorstellen wie das für die Deutschen war, als die Mannschaft am Ende 3-2 gegen Ungarn gewonnen hat und zum ersten Mal Weltmeister wurde?”

Sluit af met een Kahoot/Quiz (uiteraard in het Duits) over je presentatie: hierdoor zorg je voor interactie me je publiek. Altijd mooi! Let er wel op dat je ook in het Duits instructies geeft aan je publiek, dus: “Ich habe ein Kahoot/Quiz für euch vorbereitet um zu sehen, wer am besten aufgepasst hat.”

Na afloop van je afsluiter, kun je onderstaande zinnen gebruiken:

  • Vielen Dank für eure Aufmerksamkeit.
  • Vielen Dank fürs Zuhören.

Voorbeeld presentatie Duits
Ben je op zoek naar een voorbeeld presentatie in het Duits en nog meer tips. Lees dan mijn artikel over presentatie Duits.

Samen je mondeling Duits voorbereiden?
Heb je behoefte aan hulp bij het voorbereiden op je mondeling? Geen probleem, stuur mij gerust een berichtje en dan gaan wij er samen mee aan de slag. Wij bereiden samen de inhoud van je mondeling voor en daarna oefenen wij. Tijdens het oefenen maak ik aantekeningen en na afloop krijg je iedere keer feedback van mij. Moet je een presentatie voorbereiden? Dan kijken we ook samen naar je PowerPoint en zorgen wij ervoor dat er geen fouten in staan. Jij bepaalt helemaal zelf hoeveel lessen jij hieraan wilt besteden, je zit nergens aan vast.

Klik hier voor meer informatie over bijles Duits of examentraining Duits.

Over auteur

• Tiffany Roggenthien
• 34 jaar
• Native-speaker
• Eerste graads docente Duits
° Werkzaam in het onderwijs sinds 2012; vmbo/havo/vwo zowel onder- als bovenbouw